Home » Análisis de Música Medieval

Análisis de Música Medieval

  • ALLAIRE, Gaston O., The theory of hexachords, solmization and the modal system: a practical application, Roma, American Institute of Musicology, 1972.
  • CALDWELL, John, La Música medieval, Madrid, Alianza Editorial, 1984 (Ed. original en inglés: 1978).
  • CARDINE, Eugene, Semiología gregoriana, versión castellana de Francisco Lara, Abadía de Silos (Burgos), Centro Nacional de Difusión del Canto Gregoriano, 1982.
  • CATTIN, Giulio, Historia de la Música, 2. El Medioevo (Primera Parte), Madrid, Turner, 1987 (ed. original en italiano: 1979).
  • FERRETTI, Paolo, Estetica gregoriana, ossia trattato delle forme musicali del canto gregoriano, vol.1, Roma, Pontificio Instituto di Musica Sacra, 1934.
  • GALLO, F. Alberto, Historia de la Música, 3. El Medioevo (Segunda Parte), Madrid, Turner, 1987 (ed. original en italiano: 1983).
  • HILEY, David. Western plainchant. A handbook, Oxford, Clarendon Press, 1997 (ed. original: 1993).
  • HOPPIN, Richard, La música medieval, trad. castellana de Pilar Ramos, Madrid Akal, 1991 (ed. original en inglés: New York, Norton, 1978).
  • JEANNETEAU, Jean, Los modos gregorianos. Historia, análisis, estética; trad. y colaborador: F. J. Lara, Abadía de Silos (Burgos), 1985.
  • McKINNON, James (ed.), Antiquity and the Middle Ages. From Ancient Greece to the 15th Century, Houndmills and J London, Macmillan Press, 1990 (Col. “Man&Music”).
  • MUNETA, Jesús Mª, “Evolución de la modalidad desde el Gregoriano al siglo XVIII”, en Nassarre, XI, 1-2 (1995), pp. 345- 366.
  • PESCE, Dolores (ed.), Hearing the motet. Essays on the motet of the Middle Ages and Renaissance, New York-Oxford, Oxford University Press, 1997.
  • REESE, Gustave, La música en la Edad Media, Madrid, Alianza Editorial, 1988-89 (ed. original en inglés: New York, Norton, 1940).
  • SEAY, Albert, Music in the medieval world, Englewood Cliffs (New Jersey), Prentice-Hall, 1975.
  • SÁNCHEZ GONZÁLEZ, Francisco Javier, “Análisis de intervalos y escalas modales”, en Revista de Musicología, XII/1 (1989), pp. 53-78.
  • TURCO, Alberto, II canto gregoriano. Corso fondamentale, Roma, Edizioni Torre d’Orfeo, 1991.
  • VIRET, La modalité grégorienne, Lyon, A coeur joie, 1987.
  • WILSON, David Fenwick, Music of the Middle Age. Style and Structure. New York: Schirmer Books, 1990.