Home » Análisis de Música de los siglos XVII y XVIII

Análisis de Música de los siglos XVII y XVIII

  • APEL, Willi, The History of Keyboard MI/sic to 1700, trad. y rey. De Hans Tischler, Bloomington and Indianapolis, Indiana University Press, 1972 (ed. original en alemán: Kassel, Bärenreiter- Verlag, 1967).
  • BARTEL, Dietrich, Musica Poetica. Musical- Rhetorical Figures in Geman Baroque Music, Lincoln and London, University of Nebraska Press, 1997.
  • BASSO, Alberto, La época de Bach y Haendel, Madrid, Turner, 1986 (ed. original en italiano: 1977).
  • BIANCONI, Lorenzo, El siglo XVII, Madrid, Turner, 1986 (ed. original en italiano: 1982).
  • BLUME, Friedrich, Renaissance and Baroque Music. A comprehensive survey, New York, Norton, 1967.
  • BUELOW, George J., “Rethoric and music”, en The New Grove Dictionary of Music and Musiciens, London, MacMillan, 1980, vol. 15, pp. 793-803.
  • BUKOFZER, Manfred F., La música en la época barroca. De Monteverdi a Bach, Madrid, Alianza Editorial, 1986 (ed. original en inglés: New York, Norton, 1947).
  • CIVRA, Feruccio, Musica Poetica. Introduzione alla retorica musicale, UTEF PB, 1991.
  • DAHLHAUS, Carl, “Phrase et période: contribution à une théorie de la syntaxe musicale”, en Analyse Musicale, 13 (1988), pp. 37-44 (ed. original en alemán: 1978).
  • DOWNS, Philip G., La era de Haydn, Mozart y Beethoven, trad. española de Celsa Alonso, Madrid, Akal, 1998 (ed. original en inglés: New York-London, Norton, 1992).
  • DRUMMOND, Pippa, The German Concerto. Five Eighteenth Century Studies, Oxford, Clarendon Press, 1980.
  • FICHET, Laurent, “Stéréotypes harmoniques de la musique baroque”, en Acta Musicologica, LXVIII, fasc. I (1996), pp. 12- 22.
  • GILLESPIE, John, Five centuries of keyboard music. An historical survey of music for harpsichord and piano, New York, Dover, 1965.
  • GONZÁLEZ VALLE, José Vicente, “Aspectos de la estructura musical del Barroco”, en Actas del I Congreso Nacional de Musicología, Zaragoza, Institución “Fernando el Católico”, 1981.
  • GONZÁLEZ VALLE, José Vicente, “Música y retórica: una nueva trayectoria de la ‘Ars Musica’ y la ‘Musica practica’ a comienzos del Barroco”, en Revista de Musicología, X, nº 3 (1987), pp. 811-841.
  • GONZÁLEZ VALLE, José Vicente, “Relación música-texto en la composición musical en castellano del s, XVII. Nueva estructura rítmica de la música española‘, en Anuario Musical, 47 (1992), pp. 103-132.
  • HEARTZ, Daniel, Haydn, Mozart and the Viennese school, 1740-1780, London, Norton, 1995.
  • HUTCHINGS, Arthur, The Baroque concerto, London, Faber and Faber, 1978.
  • KLAUS, H. y RAINER RIEHN. Johann Sebastian Bach: Las variaciones Goldberg. Ed. Idea Música.
  • LAIRD, Paul R., Towards a history of the Spanish villancico, Warren (Michigan), Harmonie Park Press, 1997.
  • LAYTON, R. (ed.), A guide to the Symphony, Oxford, Oxford University Press, 1995.
  • LESTER, Joel, Compositional theory in the Eighteenth Century, 2ª imp., Cambridge (Massachusetts) y London (England), Harvard University Press, 1994 (lª ed.: Ibidem, 1992).
  • NEWMAN, William S., “The poetic ‘incise’ as a guide to rythmic grouping and dynamic direction in classic music”, en Actas del Congreso Internacional España en la música de Occidente, Madrid, Ministerio de Cultura, 1987, vol. 11, pp. 139-142.
  • NEWMAN, William S., The Sonata in the Baroque Era, New York, Norton, 1983.
  • NEWMAN, William S., The sonata in the Classic Era, 3ª ed., New York-London, Norton. 1983 (ed.: 1963).
  • PALISCA, Claude, La música del Barroco, Buenos Aires, Victor Lerú, 1978 (ed. original en inglés: 1968).
  • PAULY, Reinhard G., La música en el período clásico, Buenos Aires, Víctor Lerú, 1980 (ed. original en inglés: 1965).
  • PEDRERO-ENCABO, Águeda, La sonata para teclado. Su configuración en España, Valladolid, Universidad de Valladolid, 1997.
  • PESTELLI, Giorgio, La época de Mozart y Beethoven, Madrid, Turner, 1986 (ed. original en italiano: 1977).
  • RATNER, Leonard O., Classic Music. Expression, form and style, New York-London, Schirmer Books, 1980.
  • ROEDER, Michael Thomas, A history of the Concerto, Portland, Oregon, Amadeus Press, 1994.
  • ROSEN, Charles, El estilo clásico. Haydn, Mozart, Beethoven, Madrid, Alianza Editorial, 1986 (ed. Original en inglés: 1972).
  • ROSEN, Charles, Formas de sonata, Barcelona. Labor, 1987 (ed. original en inglés: 1980).
  • ROSENBLUM, Sandra P., Performance practices in Classic piano music, Bloomington and Indianapolis, Indiana University Press, Middland Book Edition, 1991.
  • RUBIO, Samuel, Forma del villancico polifónico desde el siglo XV hasta el XVIII, Cuenca, Instituto de Música Religiosa, 1979.
  • SUBIRÁ, José, La tonadilla escénica. Sus obras y sus autores, Barcelona-Buenos Aires, Labor, 1933.
  • SÁNCHEZ SISCART, Montserrat, “El villancico en la teoría literaria y musical del siglo XVIII”. en Nassarre, VI, nº 2 (l990),pp. 165-188.
  • ZASLAW, Neal (ed.), The Classical era. From the 1740s to the end of the 18th. century, London, Macmillan, 1989 (col. “Man and Music Series”).